Tuesday, 2 June 2015

Please aware before you buy !

Assalamualaikum ...

Fuhh, such a busy week for me. Dengan nak final exam lagi few week je lagi. Assignment yang tak pernah stop, makin banyak. Otak makin tepu xtau nak karang ape lagi, nak bagi essay cun melecun biar dapat amik hati lecturer. Fuhhh.. okay stop dulu, jomlah dengar lagu .

Taylor Swift - Back To December


okay why sambil dengar lagu ni? well sebenarnya even lagu ni dah lama sangat dulu-dulu pyzah xpernah dengar. TAPI kenapa skrg terfikir nak dengar? HAHAHHA because sambil nak practice menyanyi untuk dinner fakulti nanti isnin ni. fuhh berderau la jugak . Sambil layan layan lagu sambil scroll facebook, sibuk semua cakap pasal mercury mercury. Well xramai yang tahu benda ni terutama peremuan. Nowadays perempuan nak putih cepat tanpa fikir kesan jangka panjang pon. and now allow me to share this important information for you ladies out there.

First of all, what is mercury? The answer is “merkuri adalah cairan logam perak atau disebut air raksa (Hydrargyrum ). Logam ini adalah logam yang ada secara alami,satu-satunya logam pada suhu kamar (25°C) berwujud cair. Di dalam tabel periodik merkuri (Hg) dengan nomor atom 80 dan nomor massa 200.59. Merkuri merupakan unsur transisi dalam susunan tabel periodik unsur, di mana merkuri ada pada golongan II B dan periode 6. Logam murninya keperakan,cairan, tak berbau, dan menggilap. Bila dipanaskan pada suhu 3570C akan menguap. Merkuri banyak ditemukan di alam dan tersebar dalam batu-batuan, biji tambang, tanah, air dan udara sebagai senyawa anorganik dan organik.

And why this thing dangerous ? “Pemakaian merkuri secara terus menerus itu memang awalnya menjadikan kulit mulus, namun kemudian merkuri itu termendap di bawah kulit. Setelah bertahun-tahun baru kulit kita akan rosak, akan biru kehitaman bahkan dapat menjadi punca timbulnya kanser. bahaya sangat kan ? dan juga dapat memperlambat pertumbuhan janin, mengakibatkan keguguran (Kematian janin dan Mandul), Jeragat hitam pada kulit akan memucat (seakan pudar) dan bila pemakaian dihentikan, jeragat itu akan timbul lagi & bertambah parah (melebar).” 

the texture more to melekit macam taknak berpisah gitu
ladies, jangan cepat percaya dengan janji manis sang pembekal yang menjanjikan kulit putih bersinar tetapi mendatangkan mudarat. pyzah tau which product yang terang lagi bersuluh ade mercury dan dicampur dengan bahan bahan yang lain. Basically kalau kita nak detect senang, mostly yang ade jual krim siang dan malam yang berwarna kuning dan putih itu antara yang mengandungi mercury.

Ciri Krim bermerkuri dari Tekstur dan warna
.
1. Krim yang mengandungi merkuri biasanya memiliki TEKSTUR YANG MELEKIT dan KELIHATAN BERKILAT seperti mutiara saat disapu di wajah.
Inilah ciri yang paling ketara. Yang dimaksud melekit adalah krim tersebut jika kita sentuh dengan jari, ia akan melekat dan terikut seperti tepung yang digaul dengan air. tidak seperti tekstur lotion.

Apa yang membuatkan krim bermerkuri menjadi melekit?
Secara ilmiah, merkuri adalah cairan tetapi memiliki sifat logam. Logam pula memiliki daya ikat yang kuat sehingga mampu mengikat segala ion logam yang ada disekitarnya. Itulah yang membuat krim yang mengandungi merkuri akan saling melekat karena terikat oleh ion merkuri didalamnya, sehingga menjadikannya melekit.


2. Warna Krim yang mengandungi merkuri biasanya berwarna Putih mengkilap atau jika berwarna maka diberi warna yang cerah dan pekat untuk menyamarkan kandungan yang berbahaya.
Perhatikan lagi foto krim bermerkuri diatas. Amati bagaimana warnanya? Entah apapun warna krim yang siang maupun yang malam, dari gambar diatas dapat dilihat warna yang putih. Atau warna krimnya kuning pekat. Semuanya terlihat mengkilap seperti minyak atau logam bukan? Dan yang pasti ciri dari warna tersebut semakin terbukti dengan teksturnya yang melekit dan kasar juga tidak menyatu.

3. Krim yang mengandung zat berbahaya seperti merkuri, biasanya disertakan calming cream bagi mengurangkan rasa pedih, panas, gatal dll yang disebabkan zat berbahaya tersebut. Jikapun calming cream tidak disertakan, sudah pasti anda akan merasakan sakit pedih luar biasa, gatal, panas, dll terutama jika terkena sinar matahari. Dan hampir kebanyakan calming cream.

4. Bau logam merkuri sangat tercium atau diberi pewangi yang menyengat untuk menyamarkan bau logam. Tapi tetap saja, wanginya tak menarik dan tak wajar untuk kosmetik.

5. Proses pencerahan cepat antara 3 hari sampai 1-2 minggu dan tidak muncul jerawat sama sekali
Ini yang luar biasa, krim bermerkuri hasilnya memang cepat memutihkan wajah kerana merosak lapisan kulit epidermis tanpa memberi nutrisi dan meregenerasi sel baru, sehingga kulit kita tidak lagi memiliki protein. Dan melanin yang berfungsi untuk melindungi kulit dari sinar matahari juga mati. mikro-organisme ataupun kuman oun takut nak hinggap di kulit yang tercemar merkuri. Hehee, tuh kan... kuman sahaja tak mau mati sia-sia karena merkuri... Lagipula jerawat yang keluar itu pertanda baik, artinya protein dalam kulit kita masih baiK sekaligus menjadi media untuk mengeluarkan racun dan sisa metabolisme dari tubuh. Jadi jangan bangga ya kalau jerawat tak muncul-muncul apalagi sedang memakai kosmetik bermerkuri. Untuk hasil putih tergantung kepada kandungan merkurinya, semakin tinggi makin cepat putihnya.
dlaam masa 3-5 hari boleh putih umpama artis!! WOW!!! Putih merona, tapi putih pucat, wajah cepat rosak, bonusnya nyawa kita terancam kerana tubuh dirosak secara cepat juga. Mau???

6. Pori-pori mengecil dan wajah halus mulus seperti bayi
Tunggu dulu, jangan bangga dulu dengan pori wajah yang mengecil dan halus mulus karena krim bermerkuri. Itu pertanda lapisan kulit terluar dari wajah kita menipis dan digerus logam merkuri. Jadi sepintas memang terlihat mengecil dan halus. Tapi cuba saja keluar rumah dan arahkan kulit wajah pada sinar matahari. Maka kulit akan terasa terbakar, gatal dan kemerahan. Why? Karena pelindung wajah sudah rusak, tidak ada lagi pahlawan pelindung dari sinar matahari di kulit. Padahal pada kulit yang masih normal dan sehat tidak akan terjadi reaksi seperti itu. Gebu... tapi di dalam lapisan dermis kulit membusuk siap memunculkam cancer kulit dan ginjal rosak. Itukah yang diharapkan?

Woww..., hasilnya memang begitu sempurna. Halus, putih, mulus, seperti bayi. Tapi tahukah anda krim yang dioles ke kulit wajah adalah racun?


Both of this picture, pyzah amik dari https://www.facebook.com/pages/AWAS-Prodak-Kecantikan-Yang-Berbahaya/230125973774689?fref=ts
so at the end, please BE AWARE dengan produk sekarang, gain some knowledge before you buy, think wisely, get information from various sources not only focus one one. 

Terima Kasih

No comments:

© PyzahKecik | Design By MaiGraphikDesign